Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Acepto | Más información

Compartir en xarxes socials

Llei de transparència

La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, té per objecte ampliar i reforçar la transparència de l'activitat pública, regular i garantir el dret d'accés a la informació relativa a aquella activitat i establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics.

La Llei s'aplica a totes les Administracions públiques i a tot el sector públic estatal, així com a altres institucions, com són el Consell General del Poder Judicial, el Tribunal Constitucional, el Congrés dels Diputats, el Senat, el Banc d'Espanya, el Defensor del Poble, el Tribunal de Comptes, el Consell Econòmic i Social i les institucions autonòmiques anàlogues, en relació amb les activitats subjectes a Dret Administratiu.

La Llei estableix les obligacions de publicació que afecten a les entitats públiques per garantir la transparència en la seva activitat i regula el dret d'accés dels ciutadans a la informació pública.

L'article 28, lletres f) i n), ha estat modificat per la disposició final tercera de la Llei Orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic.

Descarrega la llei de transparència

Descarrega la llei de transparència de la Generalitat Valenciana


Què regula la llei de transparència?

La Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (LTBG) regula la informació que han de publicar les Administracions Públiques per a coneixement dels ciutadans, com poden demanar els ciutadans informació.
Què és el portal de transparència de l'Ajuntament d'Albaida?

És la plataforma per la qual es podrà accedir a la informació pública de l'ajuntament d'Albaida. També contindrà la informació que els ciutadans sol·licitin amb major freqüència en exercici del dret d'accés a la informació pública.
Què objectiu té el portal?

El Portal, d'acord amb el que es disposa per la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, té per objecte ampliar i reforçar la transparència de l'activitat pública, regular i garantir el dret d'accés a la informació relativa a aquella activitat i establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics.


Què és la publicitat activa?

És una informació agrupada en les categories definides en la llei, que les administracions públiques hauran de publicar de forma periòdica i actualitzada per garantir la transparència de la seva activitat.

En aquest Portal de la Transparència del Govern d'Albaida es facilita l'accés dels ciutadans a tota la informació institucional, organitzativa, de rellevància jurídica, econòmica, pressupostària i estadística prevista en la Llei.
Quin és la informació que es publica al portal?

La Llei regula la publicació de les següents categories d'informació en el que es coneix com a Publicitat Activa:

Informació organitzativa

  • Funcions que es desenvolupen en els organismes
  • Normativa d'aplicació


Informació de rellevància jurídica

  • Directrius, instruccions, acords, circulars, respostes a consultes (que suposin una interpretació del Dret o produeixin efectes jurídics)
  • Documents que hagin de ser sotmesos a informació pública


Informació de contingut econòmic

  • Contractes
  • Convenis i encomanes de gestió
  • Subvencionis i ajudes públiques
  • Pressuposats
  • Comptes anuals. Informes d'auditoria de comptes i de fiscalització
  • Béns immobles de propietat municipal

Existeix alguna restricció a la publicació de la informació?

Pot ser que la informació no pugui publicar-se perquè afecta a qüestions sensibles com la seguretat nacional, la defensa o la protecció de dades personals. En aquests casos, haurà de comprovar-se si, veritablement, la publicació afecta als límits que la Llei preveu o, per al cas de les dades personals, si aquests poden eliminar-se del document que es publiqui.

Què ocorre si no trobo la informació al portal?

En principi, la informació més rellevant per al ciutadà i de freqüent accés estarà disponible al Portal de manera accessible, reutilitzable i interoperable. Si l'interessat necessita més informació o necessita més detall, llavors, es podrà accedir al servei de sol·licitud d'informació pública que és un dret regulat per la llei de transparència i bon govern. Aquest servei es troba disponible al Portal.


Què és el dret d'accés a la informació pública?

És el dret d'accés a accedir a informació pública en els termes previstos en la Constitució article 105.b), entenent-se com a informació pública els continguts o documents, qualsevol que sigui el seu suport o format, que obrin en poder de l'administració i que hagin estat elaborats o adquirits en l'exercici de les seves funcions.

Es pot demanar qualsevol informació?

El dret d'accés a la informació està subjecte a certs límits que tenen com a objectiu protegir altres béns jurídics que poden quedar desprotegits si es dóna la informació. És a dir, els límits existeixen per protegir informació que no ha de ser pública perquè, si ho anava, podria danyar a una persona o a l'interès públic.

Aquests límits estan taxats en la Llei i són els següents:

  • La seguretat nacional
  • La defensa
  • Les relacions exteriors
  • La seguretat pública
  • La prevenció, recerca i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris
  • La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva
  • Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control
  • Els interessos econòmics i comercials
  • La política econòmica i monetària
  • El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial
  • La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió
  • La protecció del medi ambient

Com s'apliquen els límits?

L'òrgan al que se li sol·licita una informació la publicació de la qual considera que pot perjudicar a algun dels límits haurà de valorar si, efectivament, es produeix un dany si es proveeix aquesta informació.

Com ha de procedir-se en relació a la protecció de dades personals?

Si la informació sol·licitada contingués dades especialment protegides, l'accés únicament es podrà autoritzar en cas que es comptés amb el consentiment exprés i per escrit de l'afectat.

Què és l'accés parcial?

En els casos en els quals se sol·liciti informació en la qual parteix de la mateixa estigui sotmesa a alguna causa de límit del dret, s'admetrà parcialment la sol·licitud i s'indicarà al sol·licitant la informació que ha estat omesa.

En quins casos no procedeix utilitzar aquest procediment?

En aquells casos o matèries pels quals existeixi un règim jurídic específic d'accés (apartats 2 i 3 de la disposició addicional primera de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern). És el cas, per exemple, de les sol·licituds d'accés a informació pública mediambiental (en aquest supòsit, s'aplicaria la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient).

Quan es vulgui accedir a un contingut o document d'un procediment administratiu en el qual el sol·licitant tingui la condició d'interessat. En tals casos, i d'acord amb el que estableix l'apartat 1 de la disposició addicional primera de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, no s'aplicarà el procediment que contempla aquesta llei, sinó la normativa reguladora del corresponent procediment administratiu.

Per a suggeriments i reclamacions, per a aquesta fi existeix un altre llit i procediment a l'Ajuntament d'Albaida.

Per a consultes jurídiques o sol·licitar interpretacions sobre l'aplicació de normativa municipal. Aquest tipus de peticions generarien una informació pública nova i, per tant, no existent a la data de la sol·licitud.

En sol·licituds d'informació sobre gestions o tràmits municipals, instal·lacions, dependències i serveis que presta l'Ajuntament d'Albaida, horaris, etc. Aquesta informació pot obtenir-la a través dels diferents llits, canals i eines d'atenció al ciutadà.